|                   
	              DánielAnnaH
				  
				  
				 
				  
				   
				  Dániel Annah 
				  STUDENT EXPRESSZ, 2002. szeptember 23. 
				  A Mirákulumban adott estjének másnapján, az Astoria kávéház hangulatos helyiségében beszélgettünk a koncertről, a jazzről, meg a harmincas évekről
				   
				  
				  
				  Student Expressz: Milyen a 
        közönség összetétele a Mirákulumban?
		 
        - Mindenféle ember van, olyanok is, akik kimondottan a koncert miatt jönnek, 
        és olyanok is, akik csak úgy betévednek. Ez nagyon klassz, mert így legalább 
        megszeretik a jazzt.
		 SE: Mi lehet az oka, hogy a fiataloknak ennyire tetszik ez a stílus?
		 
        - Talán azért, mert ez egy fantasztikusan érzelemgazdag zene, aminek csodálatosan 
        nagy dallamívei és és fezses ritmusa van.
		 
        SE: Pedig ez nem annyira gyors meg lúktető, mint a mostanában divatos 
        zenék.
		 
        - Dehogynem! Legalábbis az a bizonyos régi jazz, tehát a negyvenes évek 
        jazz-e, nagyon lendületes és sodró lendőletű.
		 
        SE: Van még olyan dal, amit el szeretett volna énekelni, de eddig 
        még nem volt rá lehetősége?
		 
        - Olyan dalról még nem tudok, mert amit már megismertem, azt azonnal meg 
        is csinálom.
		 
        SE: Az újabb zenéket általában honnan szerzi be?
		 
        - Én egy igazi "étervámpír" vagyok, szóval lelkesen hallgatoma 
        rádiót, és ha bármilyen apró dallamfoszlányt meghallok, ezt továbbdúdolom 
        és ha nincs szöveg hozzá, akkor azt is írok.
		 
        SE: Saját maga írja a szövegeket? Milyen nyleven?
		 
        - Angolul, hiszen a jazznek az angol a nyelve.
		 
        SE: A jazzen kívül más zenéket is szokott még hallgatni?
		 
        - Nagy kortárszene rajongó vagyok, s legutóbb Eötvös Péter Atlantisz című 
        műve volt a legnagyobb élmény.
		 
        SE: Koncert közben sok lehetőség van improvizálásra, vagy nagyon 
        kötöttek ezek a számok?
		 
        - Kisebb eltérésekkel mindig improvizálok a koncerteken, tehát nem hiszem, 
        hogy egy szám valaha is pontosan ugyanúgy elhangzott volna. Bár ez egy 
        régebbi jazz, ahol azért kötöttebbek a formák, tehát nem olyan szabad, 
        mint például a free jazz.
		 
        SE: Miért pont a harmincas, negyvenes évek?
		 
        - Ez a kiindulópont, amiből tulajdonképpen a mai modern jazz táplálkozik. 
        Ebben a korszakban volt a legtöbb ének és szöveg. Azóta az ének a háttérbe 
        szorult és a hangszer része kapott több szerepet. Én nem is nagyon kedvelem 
        a hangszerszerű éneklést, tehát amikor egy énekes azt próbálja elhitetni, 
        hogy ő egy szaxofon, mert olyan dolgot akar ezzel megcsinálni, ami egy 
        hangszernek áll jól és nem az emberi hangnak. Az általam előadott néhány 
        szám például zenés filmek betétdala volt, amelyeket felhasználtak a különböző 
        bigbandek és kisebb zenekarok is.
		 SE: A harmincas évekből a zenéken kívül a filmek is foglalkoztatják, 
        vagy ebből a korszakból csak a zene érdekli?
		 
        - Hobbi szempontból foglalkoztat a filmművészet, nagyon sokat járok az 
        Örökmozgóba, de nem a harmincas, negyvenes évek filmjei miatt. Azokban 
        csak a kísérőzenék fontosak számomra, amik a mai jazz alapját képezik.
		 
        SE: Van olyan zenész, akivel szívesen játszana együtt?
		 
        - Ezen nem gondolkoztam még. Nagyon meg vagyok elégedvezenésztársaimmal, 
        Köszegi Imrével, Hárs Viktorral, Gyárfás Istvánnal.
		 
        SE: A külföldiek között sincs?
		 
        - Akik lennének, azok már nem élnek. Oscar Pettersonnal például nagyon 
        imádtam volna fellépni egyszer. Bár azt hiszem nem tudnék olyan zenekart 
        mondani, hogy ki álljon a hátam mögött. Jó, mondjuk Count Basie felkérését 
        nem utasítottam volna vissza...
		 
        SE: Külföldön voltak már fellépései? 
        - Voltam a pozsonyi jazz fesztiválon, de sajnos elég ritka az az eset, 
        hogy egy énekest elhívjanak, hiszen a mai jazz kimondottan hangszeres 
        zene.
		 
        SE: Ennyire háttérbe szorult az éneklés?
		 
        - Igen. De nem baj, én bárhol szjvesen fellépek, hiszen ugyanolyan jól 
        érzem magam egy fesztiválon, mint a Mirákulumban. Érdekes, hogy ott két 
        kalsszissal jobb a közönség - a fiatal meg az idősebb is - mint máshol. 
        Kegszívesebben a jól bevált klubokban szeretek énekelni, mert ott mindent 
        nagyon jól ismerek. Bár azért nagyon várom már az augusztus elejét, amikor 
        a Diákszigeten énekelhetek.
				  
				  
				  
				  
				  
				   
				   
				  
                 |